12 juli door Karin de Ferrante

KEGO adviesplatform: binnen twee werkdagen antwoord op je vraag

Begin april is het nieuwe energieprestatie adviesplatform van Stichting KEGO gelanceerd. En vorige maand zijn ook het voormalige energieprestatie-adviesplatform.nl en ep-adviesplatform.nl doorgelinkt naar stichtingkego.nl. Achthonderdrieënnegentig vakbekwame EP-adviseurs hebben nu een profiel aangemaakt. Zij kunnen vragen over de BRL9500 en de opnameprotocollen stellen. Inmiddels heeft het expertteam van KEGO zo’n 850 vragen mogen beantwoorden. Deze vragen zijn doorgaans in 2 werkdagen beantwoord.

De vragen en antwoorden zijn niet zichtbaar voor anderen. Daarvoor is gekozen omdat het vaak om specifieke situaties gaat en de antwoorden niet zomaar van toepassing zijn op een andere situatie. Vragen en antwoorden die wel algemeen geldend zijn worden vertaald naar FAQ’s, deze kennisbank is voor iedereen zichtbaar Elke maand komt het Expertteam bijeen en stelt vast welke vragen aan de kennisbank worden toegevoegd. Sinds deze maand is de kennisbank voor de inlog geplaatst en daarmee ook toegankelijk voor onder meer EP-adviseurs in spé die nog niet vakbekwaam zijn en aanvragers van Omgevingsvergunningen.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Sommige vragen kunnen niet direct beantwoord worden. Hierover moet bijvoorbeeld de Technische Commissie, NEN of BCRG uitsluitsel geven. In die gevallen wordt de adviseur door het Expertteam geïnformeerd en bespreekt een van hen de vraag met de betreffende externe partijen. Zodra het antwoord bij het Expertteam bekend is wordt de vraagsteller geïnformeerd en de vraag eventueel vertaald naar een FAQ.