Vind EP-adviseurs die een energielabel mogen afgeven

Vind een EP-adviseur

Als je je woning of gebouw verkoopt, oplevert of verhuurt dan moet je aan de koper of huurder laten zien welk energielabel het pand heeft. Doe je dat niet, dan kun je een boete krijgen. Een vakbekwaam EP-adviseur stelt het label vast en bepaalt welke prijs hij voor het opstellen rekent.

Het vaststellen van het energielabel kent vijf stappen:

1. Je zoekt een EP Adviseur in het register van Centraal Register Techniek
  2. De EP-Adviseur komt langs om de kenmerken van je woning of gebouw vast te stellen.
  3. De EP adviseur registreert het energielabel in de database EP-online.
  4. Je ontvangt van de EP-Adviseur een afschrift (pdf) van het label.
  5. Het label is 10 jaar geldig. Na die tien jaar moet je het label vernieuwen zodra je een huis wil verkopen of verhuren.

Op ‘Zoek je energielabel’ kun je het geregistreerde label terugvinden, samen met de datum tot wanneer het label geldig is. Ook kun je als woningeigenaar je label terugvinden op MijnOverheid. Log hiervoor in op MijnOverheid en kijk onder het thema Wonen bij de Kadastrale gegevens.

Veelgestelde vragen

Zoek een energieprestatieadviseur in ons EP-register. De gegevens van de adviseur staan erbij.

Het kan zijn dat er bedrijven in ons register staan opgenomen die de dienst voor het afgeven van een energielabel niet meer of nog niet leveren. Wij benaderen alle bedrijven die nu in ons register staan met het verzoek hun gegevens te controleren en om aan te geven of ze wel of niet in ons register opgenomen willen worden en op welke wijze.

Het kan zijn dat de contactgegevens van bedrijven die in ons register staan, niet meer kloppen. De gegevens in ons register zijn gekoppeld aan de registratie van het bedrijf bij de Kamer van Koophandel. Als de gegevens hier worden aangepast, wordt dit ook automatisch aangepast in ons register.

Het is vervelend als een organisatie die in ons register staat niet reageert op je verzoek. Helaas kunnen wij hier zelf niets aan doen. Wij beheren alleen het register. Wel checken wij regelmatig of de gegevens van de bedrijven in ons register nog kloppen en vragen wij of zij nog in ons register opgenomen willen worden (en op welke wijze). Als zij dat niet (meer) willen, worden hun gegevens verwijderd.

Het kan zijn dat de gegevens van een bedrijf (nog) niet correct in ons register worden weergegeven. Op verzoek van het bedrijf kunnen wij dit handmatig aanpassen. Regelmatig vragen we de organisaties in ons register hun gegevens te controleren, zodat wij deze indien nodig kunnen aanpassen

Kun je geen adviseur vinden voor een energielabel voor je woning?
Neem contact op met de Helpdesk particulieren:
Telefoon: 0800 0808 (maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur)
E-mail: helpdesk@energielabel.nl

Kun je geen adviseur vinden voor een energielabel voor je utiliteitsgebouw?
Neem contact op met Klantcontact van RVO:
Telefoon: 088-0424242, keuze 2 (maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur)
Contactformulier: RVO.nl

• BRL 9500-01 – Energielabel voor woningen
    Dit is een adviesbureau dat gecertificeerd is om een energielabel voor je woning te kunnen maken met één of meer gekwalificeerde adviseurs
  • BRL 9500-02 – Energielabel voor woningen met maatwerkadvies
  • BRL 9500-03 – Energielabel voor utiliteitsgebouwen
    Dit is een adviesbureau dat gecertificeerd is om een energielabel voor je utiliteitsgebouw te kunnen maken met één of meer gekwalificeerde adviseurs
  • BRL 9500-04 – Energielabel voor utiliteitsgebouwen met maatwerkadvies
  • BRL 9500-05 – Energielabel voor nieuwbouw-woningen
    Dit is een adviesbureau dat gecertificeerd is om een energielabel voor je nieuwbouwwoning te kunnen maken met één of meer gekwalificeerde adviseurs
  • BRL 9500-06 – Energielabel voor nieuwbouw-utiliteitsgebouwen
    Dit is een adviesbureau dat gecertificeerd is om een energielabel voor je nieuwbouw-utiliteitsgebouw te kunnen maken met één of meer gekwalificeerde adviseurs
  • Koepel – Energielabel voor woningen via koepelorganisatie
    Dit is een adviesbureau dat een energielabel voor je woning kan maken met één of meer gekwalificeerde adviseurs. Zij registreren je energielabel via een koepelorganisatie, die gecertificeerd is.
  • Koepel – Energielabel voor gebouwen via koepelorganisatie
    Dit is een adviesbureau dat een energielabel voor je utiliteitsgebouw kan maken met één of meer gekwalificeerde adviseurs. Zij registreren je energielabel via een koepelorganisatie, die gecertificeerd is.
  • BRL 9500-W/B – Energielabel voor woningen bestaande bouw (basis)
  • BRL 9500-W/D – Energielabel voor woningen nieuwbouw (detail)
  • BRL 9500-U/B – Energielabel voor utiliteitsgebouwen bestaande bouw (basis)
  • BRL 9500-U/D – Energielabel voor utiliteitsgebouwen nieuwbouw (detail)

Voor het opstellen van energielabels zijn er twee verplichtingen: de persoon moet gekwalificeerd zijn en over het juiste diploma en vakbekwaamheid beschikken en het bedrijf moet gecertificeerd zijn, waarmee de kwaliteit door Certificerende Instellingen wordt geborgd met audits. Een koepelorganisatie is gecertificeerd en stelt aangesloten vakbekwaam adviseurs in de gelegenheid om hun energielabels voor woningen, utiliteitsbouw en nieuwbouw te registeren via de koepel.

Dat vind je via de website EP-online.

Recent voegden we weer nieuwe FAQ’s toe aan de lijst. Deze maand zijn er 3 nieuwe e …

Vraag van de maand

Regelmatig komt de vraag voorbij of een CV-systeem buiten beschouwing gelaten …

Sander Rutten benoemd als operationeel manager