Antwoorden op vragen van EP-adviseurs

Placeholder Alt

Ik ben adviseur

Maak gebruik van onze kennisbank of stel inhoudelijke vragen aan het expertteam via het ticketsysteem.

Toegang tot de kennisbank en het ticketsysteem in ons portaal? Log in:

Nog geen account?

Je bent vakbekwaam EP-adviseur maar je hebt nog geen account? Houd dan je certificaatnummer zoals vermeld op het Bewijs van Vakbekwaamheid bij de hand.

Vragen van adviseurs zonder geldig certificaatnummer zoals vermeld op het Bewijs van Vakbekwaamheid worden niet beantwoord en zij kunnen geen account aanmaken.

Veelgestelde vragen

In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is er invulling gegeven aan de vernieuwing van het Stelsel Energieprestatie Gebouwen. Het stelsel bestaat uit verschillende onderdelen met de bepalingsmethode NTA 8800 als basis. Meer informatie vind je op gebouwprestatie.nl.

Alleen een vakbekwaam EP-adviseur mag de labels opstellen. Deze EP-adviseur moet werken voor – of aangesloten zijn bij – een gecertificeerd bedrijf of organisatie, de certificaathouder, en volgens de voorschriften van de Beoordelingsrichtlijn 9500 (BRL 9500) handelen. Meer informatie vind je op rvo.nl.

Wil je een opleiding volgen tot Energieprestatie adviseur, dan kun je online kiezen uit een breed aanbod van opleiders. Gemiddeld duurt een opleiding 4-6 dagen. Neem contact op met de opleiders voor meer informatie:
Atriensis
BENG opleiding
Buildinglabel.com
Duurzaam Energieloket
Kader Academy
Meijer Energie- en Milieumanagement
Onze Joost
Uniec3
Vastgoed Business School

Ben je opleider, maar wordt jouw opleiding niet vermeld? Neem dan contact met ons op.

Er zijn drie exameninstituten waar je examen kunt doen om vakbekwaam EP-adviseur te worden. Verschillen zitten in locatie, tijden en wijze van examineren:
CITO
’t Examenpark
Stichting Nederlands Examen Instituut

Als je een eindje naar beneden scrollt op deze pagina van ISSO vind je de slagingspercentages.

Energieprestatie | ISSO

Als je een opleiding volgt krijg je vaak een tijdelijke licentie voor ISSO Open om het protocol in te zien. Wil je (daarna) een eigen ISSO licentie of protocol kopen, dan kan dat hier:
ISSO Open Licentie
ISSO Protocol

Momenteel zijn er drie softwareleveranciers die de pakketten leveren waarmee je als EP-adviseur kunt werken. Meer informatie vind je op hun websites:

De twee Snoeken
Uniec3
Vabi

Ben je wel een vakbekwaam EP-adviseur maar niet gecertificeerd? Dan kun je jezelf aanmelden bij een koepelorganisatie. Hieronder vind je een lijst. Neem contact op met de Koepelorganisatie(s) voor meer informatie:

BengCert

BuildingLabel

Duurzaam Energieloket

EP Certificatie

Immocert

Onze koepel

Ben je eigenaar van een Koepelorganisatie maar wordt die niet vermeld? Neem dan contact met ons op.

Jouw bedrijf houdt zich bezig met energieprestatieadvies door middel van het opstellen van energielabels of maatwerkadviezen. En je wilt de energielabels zelf registeren? Dan dient jouw bedrijf gecertificeerd te zijn volgens de BRL 9500. Meer informatie vind je op de website van InstallQ.

Onderstaande 4 organisaties verzorgen de certificering van bedrijven volgens de BRL 9500:
SKG-IKOB
DEKRA
KIWA
EPG-Certificering B.V.

EP-Online is de officiële landelijke database waarin energieadviseurs energieprestatie-indicatoren en energielabels registreren. Meer informatie vind je op ep-online.nl.

In Nederland zijn er twee brancheorganisaties die de belangen van EP-adviseurs behartigen. Zij zijn mede oprichters Stichting KEGO. Wil je meer informatie over deze organisaties, kijk dan op hun websites.

Associatie van Energie Prestatie Adviseurs (AvEPA)
Federatie van Energieconsultants (FedEC)

Het Centraal Register Techniek vermeldt bedrijven die voldoen aan één of meerdere kwaliteitskeurmerken. Heb je een certificering behaald, maar word je nog niet vermeld in het register, stuur dan een mail naar helpdesk@centraalregistertechniek.nl.

Ben je gediplomeerd en registreer je jouw energielabels via een Koepelorganisatie dan heb je de mogelijkheid om zichtbaar te zijn via het register van CRT. Je Koepel meld je daar aan, vervoeg je bij je Koepelorganisatie.

Recent voegden we weer nieuwe FAQ’s toe aan de lijst. Deze maand zijn er 3 nieuwe e …

Regelmatig komt de vraag voorbij of een CV-systeem buiten beschouwing gelaten …

In januari is Sander Rutten door het bestuur van KEGO aangesteld al …