19 juni door Karin de Ferrante

Idee van de maand juni: ETA verklaring

Een adviseur stelde de vraag aan onze experts of de lambda-waarde die vermeld staat op een ETA-verklaring gebruikt mag worden als er geen DoP beschikbaar is. Als er een DoP beschikbaar is, moet deze gebruikt worden. Als er geen DoP beschikbaar is, maar wel een ETA verklaring, mag de op deze verklaring vermelde lambda-waarde in de detailmethode inderdaad worden gebruikt om de Rc-waarde te berekenen.

Wat is een ETA?

De Europese Technische Beoordeling (ETA) biedt een onafhankelijk en Europees proces voor het beoordelen van de essentiƫle prestatiekenmerken van niet-standaard bouwproducten. De ETA biedt fabrikanten een vrijwillige route naar CE-markering wanneer het product niet of niet volledig wordt gedekt door een geharmoniseerde norm (hEN) onder de Bouwproductenverordening (EU) 305/2011.

Voordelen van CE-markering op basis van ETA voor fabrikanten zijn vrije handel binnen Europa, erkenning in alle landen die aan ETA deelnemen, objectiviteit en onafhankelijkheid en vrije circulatie van bouwproducten.

ETA verklaringen kun je vinden via https://www.eota.eu/etassessments

Tweede druk maakt maatwerkadviezen duidelijker en eenvoudiger

Van ISSO ontvingen we dit bericht: De tweede druk van pu ...

Certificaathouder bij elk energielabel nu openbaar