05 juni door Karin de Ferrante

Joost Rienks: de expert waar je altijd van op aan kunt

Joost Rienks studeerde Scheikundige Technologie aan de Technische Universiteit Eindhoven. Daarna werkte hij negen jaar bij Philips Lighting, onder andere aan het efficiënter maken van productielijnen en het verduurzamen van lichtbronnen. Door deze combinatie van opleiding en werkervaring kan hij bogen op veel kennis over energiezuinige verlichting, verwarmen, isoleren en het doen van investeringen in installaties.

Sinds 2009 werkt Joost als zelfstandig professional op het gebied van energiebesparing en verlichting. Hij is mede-oprichter van Senergy. Senergy Energie Advies adviseert haar klanten op het gebied van energiebesparing, duurzaamheid, binnenklimaat, installatietechniek, comfortbeleving en gezondheid van gebouwen en organisaties. Naast energielabels kun je hierbij denken aan energie-audits (EED), Informatieplicht Energiebesparing en energiescans. Daarbinnen legt Joost zich toe op verbruiksanalyses, klimaatinstallaties en verlichting. Daarnaast is Joost docent van de FedEC-cursussen Energiecoördinator en MKB-adviseur. “Verduurzaming gaat niet van de één op andere dag. het zijn steeds kleine stappen. Het is een proces van continue verbetering. Eerder een marathon dan een sprint”, aldus Joost.

Joost is EP-U/D adviseur en wordt binnen KEGO de manager van de nieuwe taak van KEGO EP-idee. Adviseurs die een opbouwend verandervoorstel hebben voor de protocollen of het stelsel kunnen dit inbrengen. Joost pakt dit op, onderzoekt de mogelijkheden en koppelt terug aan de adviseur.